Yrkeshögskolornas urvalsprov fortsätter tisdagen den 23.6.

Yrkeshögskolornas urvalsprov fortsätter 23–25.6. Då arrangeras det andra skedet av urvalsprovet på 22 olika yrkeshögskolors campus. Mer än 21 000 sökande har kallats till proven.

Yrkeshögskolorna väljer största delen av sina studerande genom gemensamma urvalsprov där man kan söka till utbildningar för yrkeshögskoleexamen inom olika branscher.

Mer än 21 000 sökande har kallats till proven, där 10 000 studieplatser delas ut. Hälften av studieplatserna har redan fyllts genom betygsantagning.

Deltagarna i det andra skedet av yrkeshögskolornas urvalsprov gallrades fram genom ett distansprov den 4.6, där ett rekordantal sökande, 62 000, deltog. Det slutliga urvalet av studerande görs på basis av resultaten i det andra skedet av urvalsprovet.

På grund av coronaepidemin blev yrkeshögskolorna tvungna att göra ändringar i urvalsprocessen. De valde att genomföra urvalsprovet i två skeden eftersom det inte ansågs motiverat att välja studerande uteslutande på basis av ett distansprov utan övervakning.

Betygsantagningen till yrkeshögskolorna utvidgades inte.

Yrkeshögskolorna anser att det är viktigt att de sökande vid sidan av betygsantagning har andra antagningsleder till utbildningar som leder till examen.

Urvalsprovet till yrkeshögskolorna arrangeras på campus i enlighet med myndigheternas anvisningar och restriktioner.

De sökande informeras om resultaten i urvalet senast onsdagen den 15.7.