Nästan 9 300 nybörjarplatser vid yrkeshögskolorna i höstens gemensamma ansökan

Höstens gemensamma ansökan till högskolor börjar onsdagen 31.8 och slutar 14.9 kl. 15. I gemensam ansökan söker man till finskspråkiga och engelskspråkiga utbildningar som börjar i januari 2023.

I höstens gemensamma ansökan erbjuder yrkeshögskolorna 292 ansökningsmål och nästan 9 300 nybörjarplatser. På utbildningarna som leder till yrkeshögskoleexamen finns det 7 379 platser, varav flest i social- och hälsovårdsbranschen. På utbildningarna som leder till högre yrkeshögskoleexamen (HYH) finns det 1 917 platser. I gemensam ansökan kan man söka till utbildningar som ordnas som dagstudier, flerformsstudier eller nätstudier.

Antagningen av studerande till utbildningarna som leder till yrkeshögskoleexamen sker huvudsakligen på basis av betyg och YH-urvalsprovet. Andelen som antas på basis av betyg varierar mellan yrkeshögskolorna och ansökningsmålen, men i genomsnitt antas drygt hälften av de studerande på basis av betyg.

Majoriteten av yrkeshögskolornas ansökningsmål använder yrkeshögskolornas gemensamma digitala YH-urvalsprov. YH-urvalsprovet ordnas i månadsskiftet oktober-november i utrymmen som yrkeshögskolorna anvisar. Urvalsprovstillfällen erbjuds vid totalt åtta tidpunkter under fyra dagar på olika orter. Sammanlagt erbjuds det plats för över 30 200 deltagare. Den sökande väljer tidpunkt och plats för provet bland de alternativ som finns på gemensam ansökans ansökningsblankett.

Alla yrkeshögskolor följer de gemensamma anvisningarna för YH-urvalsprovet som finns på webbplatsen yrkeshogskolestudier.fi. Anvisningarna som gäller identitetsbevis har uppdaterats. Följande giltiga identitetsbevis godkänns: pass, finländskt fotoförsett personkort utställt av polisen, finländskt körkort sam fotoförsett personkort från ett EU/EES-land. Från och med hösten 2022 kan den sökande bevisa sin identitet i YH-urvalsprovet även med ett föråldrat pass eller personkort om dess giltighet har upphört för max ett år sedan. Tidsgränsen på ett år räknas från dagen då den sökande deltar i YH-urvalprovet. Tilläggsinformation om gemensam ansökan och YH-urvalsprovet finns på webbplatsen yrkeshogskolestudier.fi.

Viktiga datum:

• Höstens gemensamma ansökan 31.8–14.9.2022.
  • Resultaten i den betygsbaserade antagningen publiceras senast 20.10.2022.
  • YH-urvalsprovet ordnas 31.10–3.11.2022.
  • Alla antagningsresultat publiceras senast 25.11.2022.
  • Studierna inleds i januari 2023.
Valikko